|
Onderhoud aan vliegtuigen
Restauratie van vliegtuigen en andere collectiestukken
Om de museumcollectie in stand te houden en compleet te maken, is restauratie nodig. Sommige objecten zijn immers door de tand des tijds aangetast. Bij het restaureren ontdekken we vaak ook welke materialen zijn gebruikt en hoe het vliegtuig is gebouwd. Dat helpt ons om beter inzicht te krijgen in hoe vliegtuigen vroeger werden gemaakt. De restauratiewerkzaamheden vinden plaats in onze werkplaatsen. Voorbeelden van ons restauratiewerk zijn te zien tijdens de jaarlijks terugkerende Open Werkplaatsdagen.
In stand houden van de collectie Een vliegtuig in goede conditie houden vraagt veel onderhoud. Het wordt na elke vlucht nagekeken en waar nodig worden reparaties uitgevoerd en onderdelen vervangen. De vliegtuigen van het Militaire Luchtvaart Museum worden weliswaar niet meer gebruikt om mee te vliegen, maar moeten nog steeds goed onderhouden worden. Invloeden van buitenaf zoals licht, ultraviolet licht, vocht en temperatuursverschillen, kunnen de collectie aantasten. Dat betekent dat de medewerkers van het museum voortdurend de collectie moeten onderhouden en onderzoeken op beschadigingen. Soms zijn kleine restauraties echter niet meer genoeg en is een volledige restauratie van een vliegtuig of een collectiestuk noodzakelijk.
Compleet maken van de collectie Het doel van het museum is om zo veel mogelijk te laten zien over de geschiedenis van de militaire luchtvaart. Onze collectie is nog niet compleet. Door een deel van een vliegtuig te restaureren kan de collectie weer worden aangevuld of er kan zelfs een heel nieuw object aan de museumcollectie worden toegevoegd.
Dat laatste is het geval bij de restauratie van de SOTJIMAS, het FLAK-88 luchtafweer geschut en de Lockheed L12-A. De medewerkers van het museum hebben op basis van origineel materiaal, fotomateriaal, technische tekeningen en beschrijvingen de restauratie uitgevoerd.
Delen die in de loop van jaren waren veranderd of verwijderd, zijn door de medewerkers in hun oorspronkelijke staat teruggebracht. In het geval van de SOTJIMAS zijn zelfs de oorspronkelijke ontwerpers geraadpleegd.
Kennis vergaren Het Militaire Luchtvaart Museum bouwt in samenwerking met de Stichting Vrienden van het Militaire Luchtvaart Museum een Fokker C-X uit de jaren ‘30 van de vorige eeuw. Dit vliegtuigtype is opgebouwd uit een metalen frame en heeft houten met linnen bespannen vleugels. Buiten de motor en een aantal cockpit instrumenten is er weinig origineel materiaal bewaard gebleven. De Fokker C-X moet dan ook gebouwd worden op basis van technische tekeningen en fotomateriaal. Het Fins luchtvaartmuseum heeft enkele originele, opgegraven, metalen frame- en beslagdelen van de Fokker C-X aan ons uitgeleend. Aan de hand hiervan kan worden vastgesteld hoe het materiaal destijds is gebruikt.
Soms ontbreekt een onderdeel waarvan noch een origineel bewaard is gebleven, noch technische tekeningen of fotomateriaal beschikbaar zijn. In een dergelijk geval moeten de medewerkers zelf proberen uit te vinden waar het onderdeel thuishoorde. Zij baseren zich dan op verhalen van oud-piloten of oud onderhoudsmedewerkers om zich een voorstelling te kunnen maken van het origineel.
Vastleggen van documentatie en kennis Voor alle projecten geldt dat de materialen, de werkwijze en het werkproces uitvoerig in kaart worden gebracht en op film en video worden vastgelegd. Op deze manier kunnen we de verzamelde informatie ook voor latere generaties veilig stellen. |