|
Het tijdschrift de ‘Spinner’ is een kwartaal uitgave van de Stichting Vrienden van het Militaire Luchtvaart Museum.
Spinner Nr. 24 - April 2007
De betekenis van Soesterberg voor de (militaire) luchtvaart door Luitenant-Generaal b.d. Dirk Starink
Het einde van de vliegbasis Soesterberg als oudste militaire luchtvaartterrein nadert met rasse schreden. Uiterlijk eind volgend jaar verhuizen de transporthelikopters naar Gilze-Rijen. Reden genoeg om stil te staan bij het ontstaan van de bakermat van de luchtmacht in ons land en bij de ontwikkelingen op en rond dit terrein in de afgelopen eeuw.
Het project Fokker C.X door Ton de Vries.
Een overzicht van de stand van zaken en de voortgang van het C.X bouwproject. Er is hulp nodig bij de inventarisatie, interpretatie en het toegankelijk opbergen van tekeningen en andere documentatie. Er moet nog veel gebeuren maar rond 2011 zou de C.X aan de museumcollectie
Impressie van de activiteiten in het laatste jaar, MVK Valkenburg in 2006 door Peter Korbee.
Herinneringen en een terugblik op de vele activiteiten en vliegbewegingen die er in het laatste jaar nog zijn geweest.
Uitgevlogen: Helsingør, méér dan een luchtvaartmuseum door Loe M M Baltussen.
Heette het in 2001 nog het Dansk Flyvemuseum, anno 2006 wordt het weer als vroeger het Danmarks Tekniske Museum genoemd. De luchtvaartafdeling is in mei 2000 in de nieuwe huisvesting ondergebracht. Bij binnenkomst schittert je een prachtige DC-3 tegemoet. Nu niet meer in een donker glanzend legergroene outfit met een militaire registratie, maar in roodwitte kleuren van Det Danske Luftfartselskab met de voor Nederlandse luchtvaartfreaks opvallende en veelzeggende registratie 'DDA'.
Spinner Nr. 23 - januari 2007
Bréguet Atlantic voor het MLM, nieuw collectiestuk toegevoegd, door Hans Berfelo.
Op maandag 15 januari 2007 werd de Bréguet Atlantic 61+20 vanaf de Marinefliegerhorst Nordholz (D) naar Soesterberg overgevlogen. Na een high-speed low-pass over de baan maakte het vliegtuig van de Duitse Marine om 11:15 met haar laatste landing op Soesterberg een einde aan haar allerlaatste vlucht.
Aviation Art III door Herbert Blankensteijn, bij de opening van de gelijknamige expositie in het MLM.
Tot voor een paar jaar kon je twee soorten afbeeldingen hebben van vliegmachines in actie: foto's, waarbij je nooit exact alle in de hand hebt en schilderijen, waarbij je altijd concessies doet aan de, mate van detail. De digitale techniek heeft daar bijna letterlijk een nieuwe dimensie aan toegevoegd. Elke actie, elke samenstand van toestellen, onder elke hoek en met een denkbeeldige achtergrond, een uit de fantasie of uit de realiteit, kan worden gemaakt met vrijwel oneindig detail. En er is niet zomaar één vorm van digitaal schilderen. Experts kunnen vast wel zien welke techniek is gebruikt, maar voor de doorsnee bezoeker van de tentoonstelling telt slechts het resultaat, en dat is indrukwekkend.
Verkoop vliegbasis Soesterberg, door Staatssecretaris C. van der Knaap van Defensie
De sluiting van de vliegbasis is het directe gevolg van bezuinigingen: de omvang van de krijgsmacht wordt ingrijpend verkleind. De staatssecretaris kondigt het met pijn in het hart aan. Soesterberg is tenslotte de bakermat van de luchtmacht. Camp New Amsterdam en het museumkwartier zal worden aangehouden. Dat betekent tegelijkertijd het behoud van een stukje historische grond, inclusief het monument. Over de inpassing van het museumkwartier zal nog verder worden gesproken met andere betrokken partijen. De plannenmakerij voor het museum moet nog grotendeels zijn beslag krijgen.
Uitgevlogen: Geen ander museum boven Bodø door Loe M M Baltussen.
Waar elders nog alleen maar over wordt nagedacht, is in Bodø inmiddels een grandioos succes. Daar zijn in 1994 drie musea fysiek samengevoegd in een nieuw gebouw. Weliswaar onder een en dezelfde noemer, de luchtvaart, maar dat is dan tegelijkertijd ook de grondslag en de voorwaarde voor natuurlijk succes. De uitstraling geldt uitsluitend het nieuwe nationale Noorse luchtvaartmuseum. Niet de drie individuele musea. De integratie van de vliegtuigen uit het ene in het andere is niet verder doorgezet dan een fysieke scheiding tussen militair en civiel. Want, zo licht directeur Sven Scheiderbauer van de stichting Norsk Luftfartsmuseum toe: 'de organisatie van het geheel is al complex genoeg'.
Het project Fokker C.X door Ton de Vries.
In de Snijdershal is nog een plaats vrij tussen de Fokker jagers D.VII en D.XXI. Er wel al een model van de C.X verkenner/lichte bommenwerper. Maar een model doet geen recht aan de rol die de C.X heeft gespeeld in de meidagen van 1940 boven Nederland. Het ontbreken van een 'echte' C.X is daarom voor velen nog een gevoelig gemis. Een overzicht van de inspanningen die nodig zijn voor de bouw van een C.X om het hiaat in te vullen.
Radardirectie door Peter Varenhorst.
Op plaatsen waar tijdens de Nieuw-Guinea crisis de luchtverdediging met Hawker Hunters van de Luchtmacht niet mogelijk is, vervullen de logge neptunes van de Marine de rol van interceptor. In NAVO verband wil de Marine bewijzen dat de Neptunes in vlootverband niet alleen close en distant air support kunnen leveren, maar ook kunnen worden ingezet voor verkenning, schaduwen en scheeps- en vliegtuigdirectie. |